|
WERNISAŻ >>> 23 LISTOPADA 2002
Otwarcie wystawy (instalacje video oraz fotografie) oraz
pokaz filmów z udziałem artysty.
Artysta często porusza w swoich pracach problem powierzchowności bycia
w otaczającej rzeczywistości i pogłębiającej się alienacji egzystencjalnej,
będącej efektem zanurzenia jednostki w sztucznej rzeczywistości wykreowanej
przez wszechobecne media, które zawładnęły światem jej emocji. Relacje
ze światem zewnętrznym ulegają uproszczeniu i spłyceniu, ograniczając
się do bezrefleksyjnej konsumpcji. Dla podkreślenie osobistego wymiaru
refleksji, artysta niejednokrotnie wykorzystuje własny wizerunek, np.
w instalacji Płaski w wannie i na łóżku, zrealizowanej w 2000 r w Galerii
Wyspa (Gdańsk). To praca o uprzedmiotowieniu człowieka, który zatracił
zdolność autentycznego komunikowania się z innymi i ze sobą samym, a także
odróżniania tego, co naturalne od tego, co sztuczne.
Bąkowskiego interesuje miejsce człowieka w świecie współczesnej cywilizacji,
w organizmie wielkiego miasta. To temat jego najnowszej pracy pt. Projekt
dla nowego Ogrodu. Składają się na nią dwie fotografie barwne w kształcie
koła, przedstawiające nagie postaci kobiety i mężczyzny, ustawionych w
pozycjach przypominających ideogramy z sygnalizacji świetlnej na przejściach
dla pieszych. Na podłodze galerii namalowana jest biała linia, odpowiadająca
oznakowaniu jezdni, tutaj zmodyfikowana w symboliczny kształt biblijnego
Węża. Artysta lokuje biblijny Eden na obszarze współczesnego Megalopolis,
przywołując jednocześnie kanoniczne wizerunki Raju, znane z historii sztuki.
Ewa Gorządek
telewizory
od Michała i z BWA (dziękujemy!)
|
|