Matthias Müller urodził się 1961 w Bielefeld w Niemczech. Tam
kończy też Akademię Sztuk Pięknych, a specjalizację filmową na uniwersytecie
w Brunszwiku, pod kierunkiem m.in. Birgit Hein.
Na początku lat 80-tych wraz z grupą przyjaciół m.in. z Christiane Heuwinkiel
i Maiją-Lene Rettig zakłada filmową kooperatywę Alte Kinder na
wzór kooperatyw zorganizowanych przez angielskich i amerykańskich strukturalistów:
Le Grice'a czy Sharitsa. W jej ramach realizowane są nie tylko eksperymentalne
filmy, ale także cykle wykładów, spotkań, prezentacji filmu awangardowego
w wielu miastach Niemiec, Francji czy Kanady.
Continental Breakfast, jego pierwszy samodzielny film powstał
w roku 1985. W zrealizowanej kamerą super-8 pracy z efektami wielokrotnie
przekopiowanej taśmy, filmowanymi efektami video, tworzy Müller przestrzeń
egzystencji uwikłanej w prywatne rytuały. Powtarzalność sekwencji, zwolnione
zdjęcia, przebitki i rastry tworzą malarską wizję przekraczającą zarazem
w warstwie narracyjnej intymność związku kobiety i mężczyzny ich samotnego
dryfu przez biegnący sennie czas.
W 1987 razem z Christiane Heuwinkel realizuje film pt. Epilog,
będący metafizyczną, poetycką podróżą do dzieciństwa. Fotografie, obrazy,
strzępki wspomnień, zlewają się w migoczące kadry pełne nostalgicznej
atmosfery. Klasyczna architektura zamyka postać małego chłopca wędrującego
ulicami. Podróż jest inicjację, jednocześnie powrotem autora w magiczną
przestrzeń dziecięcej rzeczywistości.
Aus der Ferne (The Memo Book) z 1989 roku to największe, liryczne
dzieło Müllera, sumujące jego dziesięcioletni okres eksperymentów na kamerze
Super-8. Obrazy stają się nośnikami pamięci, fragmentami duchowego pamiętnika,
na wskroś przesiąkniętego świadomością przemijania, choroby i umierania.
Home Stories (1990) to film zrealizowany w całości techniką found
footage. Dzięki niej Müller uzyskuje niezwykły efekt zawieszenia w
czasie. Fragmenty filmów klasy B lat pięćdziesiątych zdekonstruowane i
przenicowane stają się grą z konwencją gatunku, a także z klasycznymi
strategiami narracyjnymi w filmie popularnym.
Filmografia:
Nature Morte (1983)
Wanderer im Nebelmeer (1984)
Continental Breakfast (1985)
Final Cut (1986),
Epilog (1987)
Aus der Ferne - The Memo Book (1989)
Home Stories (1990)
Sleepy Haven (1993)
Alpsee (1994)
Scattering Stars (1994)
Pensăo Globo (1997)
Vacancy (1998)
Pokaz
filmów Müllera odbył się w 6.10.1999 roku w Galerii Miejskiej Arsenał
w Poznaniu.
Found Footage to technika polegająca na twórczym wykorzystaniu powstałego
przed laty materiału filmowego (dosłownie: znalezione zdjęcia).
|